Nieuws

BMW FAQ

dinsdag 23 september 2014

Dag iedereen,

 

Bij BR-Performance hebben we niet stilgezeten. Na enkele maanden intensieve arbeid zijn we er als eerste écht in geslaagd om de F-reeksen te herprogrammeren.

Momenteel zijn er 3 methoden om een F-reeks te tunen, wij hebben geprobeerd om een korte samenvatting te maken van de voor-en nadelen van deze methoden.

1)    De powerbox (de oudste methode)

  • hoe werkt het?

In feite is dit geen herprogrammatie, kort samengevat is dit gewoon een weerstand die de signalen (druk rail, turbo druk) van de motorcomputer gaat misleiden. Sommige van deze powerboxen zijn nu ook programmeerbaar, op deze manier kan men de weerstand instellen om de signalen meer of minder te “beliegen”. Vele tuners noemen dit dan ook een herprogrammatie maar laat u zeker en vast niet misleiden! Het programmeren van een powerbox kan niet in het minste typen aan een échte herprogrammatie op maat met de originele motorcomputer.

  • Is het zichtbaar?

Jammer genoeg wel! Sommige tuners beweren dat het niet zichtbaar is maar zodra er een onderdeel is aangesloten op de motor is dit zichtbaar en opspoorbaar! (in de concessie en eventueel bij een ongeval) Indien de powerbox fysiek wordt weggenomen is het nog steeds zichtbaar aangezien de motorcomputer deze gegevens opslaat in zijn geheugen.

  • Wat zijn de nadelen?

De vooropgestelde power wordt niet gehaald voor 2 redenen:

  1. De motorcomputer merkt (boxherkennung) dat de geleverde prestaties niet overeen komen met de geleverde en gemeten prestaties (sensoren).
  2. Een box regelt meestal maar 1 of 2 parameters (injectie, turbodruk). Dit is veel minder precies dan een echte herprogrammatie op maat waarbij we bv. snelheidsbegrenzer, koppelbegrenzer per versnelling, injectietijden, start van injectie, etc, ... kunnen regelen. Een powerbox zorgt ook heel vaak voor vroegtijdige problemen met de dieselpartikelfilter. (DPF)
  • Wat zijn de voordelen?

Wanneer een échte tuning niet beschikbaar is, dan is dit de enige oplossing. Ook niet vergeten dat de doorverkoopprijs voor deze boxen enorm winstgevend is. 150€ betalen voor een box, en deze verkopen aan 5 keer de prijs!


2)    De methode via de OBD-stekker

  • hoe werkt het?

De motorcomputer wordt opengemaakt en de chip wordt gekraakt. Men gaat de digitale handtekening uitschakelen. Zodra dit in orde is, plaatsen zij de motorcomputer terug en wordt de auto opnieuw geprogrammeerd via de OBD-stekker van de wagen.

  • Is het zichtbaar?

Het is zichtbaar voor 2 redenen:

  1. Het programmeertoestel laat een programmeerdatum achter alsook een foutcode. Deze foutcode is anders dan het programmeertoestel bij BMW.
  2. De tuningfile is niet digitaal ondertekend door BMW en zal dus automatisch worden herkend als ‘vreemde’ software.

 

  • Wat zijn de nadelen?

Detecteerbaar bij BMW en het is vrij duur, de tuner moet namelijk dit toestel kopen én een speciale kabel om de procedure te kunnen doorlopen.


  • Wat zijn de voordelen?

-  Echte tuning op maat

-  het gevraagde vermogen zal effectief ook beschikbaar zijn (indien de tuning goed is gemaakt)

-  Betrouwbaar

 

3)    De methode “genereren van een uniek paswoord”

  • hoe werkt het?

De motorcomputer wordt uit het voertuig genomen en we sluiten deze aan op een supercomputer die alle mogelijke paswoorden zal proberen. Dit neemt normaal enkele maanden in beslag. Wij hebben ontdekt dat deze paswoorden niet zoveel van mekaar verschillen en hebben hier een algoritme voor onwikkeld, dit gecombineerd met een supercomputer, zorgt ervoor dat we dit nu kunnen op een tijdsspanne van ongeveer 1-3h!

Eenmaal het paswoord is gevonden is de rest een koud kunstje, het is alsof we de deur openen met de originele sleutel ipv deze open te breken!

VIDEO: (te bezichtigen @ BRP)


  • Is het zichtbaar?

Het is ONzichtbaar én dit voor 2 redenen:

  1. We herprogrammeren het voertuig niet via de OBD-stekker van het voertuig, dit laat dus geen foutcode & timestamp na.
  2. De tuningfile is digitaal ondertekend door BMW en zal dus automatisch worden herkend als originele software

 

  • Wat zijn de nadelen?

Op dit moment is er nog geen nadeel naar boven gekomen.


  • Wat zijn de voordelen?

-  Echte tuning op maat

-  het gevraagde vermogen zal effectief ook beschikbaar zijn

-  Betrouwbaar

-  Onzichtbaar

-  Betaalbaar

-  Alles inhouse gemaakt

terug naar overzicht
  • Milltek
  • Forge
  • Sachs Performance
  • Mountune Performance
  • KW Suspensions
  • BMC Air Filters
  • Carbonio
  • Akrapovic
  • Ragazzon
  • Ferodo Racing
  • Red Bull
  • Cargraphic
  • Supersprint
  • Pipercross
  • RSR Spa
  • Remus
  • Armytrix
  • HRE
  • IPE Exhaust
  • Thor
  • RSR Nurburg

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.